Tuesday, March 17, 2009

-SaAt-sAaT daKu kiNi-

Lama benar aku tidak melakar suatu kata-kata hati di sini. Sudah berapa lama ya...hmmm...?? Aku selalu membuka laman ini, tetapi ketika hendak menulis, hilang semua idea.

Lagipun, sekarang dalam keadaan yang amat berat dan sibuk. Masih ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan segera. Jika dilambat-lambatkan, akan binasa di akhirnya. Dalam minggu ini pun, ada saja 'assignment' yang perlu dihantar. termasuklah hari ini, aku akan menghadapi 'labtest' pada petangnya. Alhamdulillah, persiapan untuk 'labtest' telah kulakukan walalupun tidak seberapa. Insyaallah, aku boleh lakukan dengan lebih baik.

Terkadang aku terkenang masa-masa lalu. Saat gembira bersama sahabat-sahabat, saat gembira dengan keluarga. Aku rindu sekali saat itu. Namun, hidup ini bagai roda yang berputar, yang bermula akan bertemu akhirnya. Ada juga saat aku mendengar lagu, terkenang suatu perkara. Bagi aku, sudah menjadi kebiasaan begitu.

Saat menempuh hari-hari sukar masih belum tamat dan aku juga masih belum puas dengan apa yang aku lakukan sekarang. Bukan bermaksud aku belum puas dengan ni'mat yang ada ini, tapi aku masih belum puas kerana tidak dapat melakukan yang terbaik. Pernah hati berasa lemah untuk melakukan, kerana tekanan yang semakin bertambah. Aku berasa susah untuk bangkit. Nasib baik tidak menyerah kalah terus. Alhamdulillah...

Dalam semester ini, beberapa subjek yang aku ambil, hampir kesemuanya subjek yang memerlukan ketahanan mental dan kesabaran yang kuat dalam diri. Jika hati dan pengurusan masa tidak dijaga dengan betul, memang amat mudah untuk aku jatuh merudum. Prestasi makin lama makin menurun.

Namun aku tahu, Allah ada bersama aku. Aku sahaja yang lupa kepadaNya. Ya Allah, aku mohon keampunanMu yang lebih besar dari kemurkaanMu itu. Aku mohon agar dimudahkan jalan dan segala urusan duniawi dan jua ukhrawi. Aku tidak mahu diriku ini semakin hari semakin lupa kepadaMu dan semakin jauh dariMu. Hanya kepadaMu sahajalah tempat aku mohon segala pertolongan dan bantuan. Engkau sahajalah yang dapat memudahkan sesuatu bagiku. Dan jauhkan diriku ini dari perkara-perkara yang mendatangkan syirik kepadaMu dan yang dimurkaiMu kerana aku lemah dalam menghadapi dunia ini.

Amiin...Ya Robbal 'alamiin....

0 orang tertinggal pesanan:

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP