Saturday, August 22, 2009

- MaRhaBaN Ya SoHibuL KariM -

Assalamu'alaikum....

.:: Marhaban Ya Ramadhan ::.

Mujur... Semujur mujurnya bersua kembali dengan Ramadhan. Rasa khuatir juga dalam diri ini adakah berkunjung lagi wahai Bulan yang Mulia pada tahun ini. Alhamdulillah... segalanya lancar hingga ke hari ini.

Alhamdulillah... Kalau nak dibandingkan dengan tahun lepas, segala-galanya tidak berubah. Mungkin ada sedikit. Ibadah puasa dilaksanakan seperti biasa meskipun ada sedikit rasa sakit kepala sebab tidak dapat bertahan lama kerana perut tidak terisi. Insyaallah, untuk kemudian hari dalam Ramadhan, tidak masalah mengenai sakit kepala lagi.

Meskipun bertemu kembali dengan Ramadhan, aku mengharapkan agar aku dapat menjamu ia dengan sebaik-baiknya dengan juadah ibadah puasa dan ibadah malam hari. Harap-harap begitulah hendaknya kan. Maaf ya Ramadhan seandainya pada tahun-tahun yang lalu, aku tidak dapat memberi yang terbaik buatmu. Ya Allah. kuatkanlah hambaMu ini.

Bulan Ramadhan juga Bulan Al-Quran dan Bulan yang terdapat dalamnya malam Al-Qadr. Dalam bulan ini jualah, di mana semua pintu neraka ditutup dan semua pintu syurga dibuka seluas-luasnya buat hambaNya yang beriman dan beramal soleh. Kitakah sebahagian daripadanya? Moga-moga begitulah hendaknya. Dalam bulan ini jua dirantai iblis dan syaitan dari keluar menjahanamkan anak-anak dan cucu cicit Adam 'alaihi salam.

Pada saat ini jualah, pada ketika ini juga, peluang yang terbuka seluasnya buat kita untuk bermuhasabah kembali apa yang kita telah lakukan pada detik-detik sebelumnya. Berjayakah kita? Gagalkah kita? Renung-renungkanlah... Jika pada siang hari kita cantikkan dengan ibadah puasa, maka pada malam hari pula, kita indahkan dengan ibadah-ibadah sunat seperti solat sunat tarawih, tadarrus Al-Quran dan qiyamullail. Insyaallah, mudah-mudahan kita istiqamah dan segala ibadah kita diterima oleh Allah 'azza Wa Jalla.

Akhir kalam, semoga ibadah dan pekerjaan kita diterima oleh Allah sepanjang bulan Ramadhan ini.

Ihya Ramadhan!!!

Wallahu a'lam...

3 orang tertinggal pesanan:

fyfah-makcik Saturday, August 29, 2009 5:45:00 AM  

selamat berpuasa pakcik! :)

AhmadNizamuddin Tuesday, September 01, 2009 4:56:00 PM  

uiikk....

selamat posa makcik....

ahakss...

MomTom Sunday, September 27, 2009 4:31:00 PM  

raya2!

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP