Friday, October 24, 2008

-Muhasabah_Cintalah pada Allah-

Assalamualaikum...

Dah berapa hari dah aku xmasuk sini?? (xlama mana pun...hehe..)

Biarkan....

Pernah satu masa dahulu aku pernah tanya kepada beberapa orang sahabat aku....

" Selama awak hidup di dunia nih, siapa yg paling awak sayang?".

Kemudian, mereka memberi pelbagai jawapan...

Manusia 1 - Kalau nak kata kt Allah, ada jugak buat yg Dia larang. Kt mak ngan abah pon, ada jugak lawan cakap diorang... Entah, tak tahu lah.

Manusia 2 - Mestilah mak ngan ayah.

Manusia 3 - Firstly, Allah, Nabi Muhammad Sollallahu 'alaihi wasallam. Pas tuh paling sayang kt mak ayah.


Ada yg tanya aku balik, "Kenapa?".
Aku jawab la, "Saje2 je".

Ada yg tanya, "Hang pulak?".
Aku jawab balik,"Entah.. Aku pun xtau".

Kalau waktu sekarang aku ditanya soalan yg seperti itu lagi, dengan pasti aku akan menjawab dgn jawapan yg sama jugak. Kenapa? Sebab apa yg aku buat sekarang nih, xpasti lagi adakah aku betol2 ikhlas hendak melakukannya hanya kerana Allah. Kadang2, bila aku buat suatu perkara kerana mengharapkan sesuatu, aku cuba memperbetulkan niat kerana Allah yakni ikhlaskan hati dlm segala perbuatan. Kadang2 tuh, atas sebab keterpaksaan. Sebenarnya bagi aku, payah jugak untuk melakukan sesuatu perkara kerana Allah (hati yg ikhlas). Bagi sahabat2 lain, mungkin mereka sudah dapat mentarbiyyah hati mereka untuk melakukan sesuatu itu dengan ikhlas kerana Allah. Alhamdulillah dan syabas buat sahabat2 aku.

Apabila hati ditarbiyyahkan, akan datang ikhlas dalam hati. Daripada datangnya ikhlas itu, akan datang pula istiqamah. Apabila istiqamah itu sudah kukuh di dalam hati, datangnya halawatul iman. Akhirnya, diri manusia itu sendiri dapat merasai betapa manisnya iman yg ada dalam hatinya sehinggakan apabila kemanisannya berkurang, manusia tersebut menyepikan diri dan menangis dengan sebenar-benar tangisan agar Allah mengampuni dirinya dan memohon dikembalikan kemanisan iman itu. Sungguh mulia orang seperti ini kerana hatinya sentiasa ada pada Allah, Maharaja sekalian alam. Kerana takut pada kemurkaanNya, dia sentiasa berhati2 dalam menguruskan hal2 duniawi sambil dalam hatinya memohon ampun andai ada sikit kesilapan. Apabila tiba di sepertiga malam, dia bermunajat, bermuhasabah dan menahan diri dari tidurnya sedangkan manusia lain bz dengan kelenaan. Dia menilai kembali adakah dalam cintanya terhadap kekasihnya, Allah?

Ada satu kisah di mana ada seorang pemuda ini meminta kepada Nabi Musa mendoakannya supaya dikurniakan cinta Allah dalam padanya. Lalu, Nabi Musa memberitahu bahawa bahawa manusia tidak akan dapat mampu menanggung cinta itu walaupun hanyalah sebesar zarah. Kemudian diminta jugak oleh pemuda itu untuk mendapatkan cinta Allah setengah daripada zarah tersebut. Nabi Musa a.s. pun mendoakannya dan Allah kabulkan doa Nabi Musa a.s. Selang beberapa lama masanya(tak ingat berapa lama), pemuda tersebut hanya merenung ke arah langit sambil duduk di atas batu. Ditanya kepada Nabi Musa oleh pengikutnya, Baginda menjawab, "Begitulah keadaannya orang yg memperoleh ni'mat cinta Allah. Jika dicederakan tangannya sekalipun, dia tidak akan merasa sakit". Kisah ini saya dapat dari seorang sahabat. Begitu besarnya ni'mat cinta Allah. Allahuakbar.

Bagaimana pula cinta kita terhadap Allah? Adakah cinta kita terhadap Allah sudah sampai setengah zarah besarnya, apatah lagi sebesar satu zarah. Muhasabah diri kembali setakat mana kita sudah lakukan apa yg Allah perintahkan. Sejauh mana kita meninggalkan apa yg Allah larang. Perlu diingat, syaitan merupakan musuh manusia yg nyata. Jangan sesekali kita mengikut langkahnya kerana kenyataan, syaitan akan menyesatkan sekalian keturunan Adam. Sebagaimana dalam Al-Quran ada menyebut, "Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu",Surah Yasiin, ayat 60. Berdoalah moga2 kita dijauhkan dari godaan dan hasutan ibis dan syaitan la'natullah. Nauzubillahi min zalik.

Pesanan buat diri sendiri dan sahabat2, tarbiyyah hati. Jangan biar hidup dibelenggu kelalaian. Agar menjadi mu'min yakni orang yg beriman. Insyaallah...

Setakat tuh dulu... Penat daa naip... Ada salah silap, harap ditegur jgn disimpan.. untuk kebaikan bersama.. Yang betul tuh, kita semaikan dalam kehidupan.. Macam mana nk buat? Tepuk dada, tanya iman...

Wallahu a'lam....

0 orang tertinggal pesanan:

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP