Saturday, November 01, 2008

-BinGKisaN LaLu-

Bismillahirrahmanirrahim....

Hmmm....

Payahnye nak buat bende nih... Selama aku memikirkan bagaimana aku harus mendapatkan satu bende nih agar kewajipan aku sebagai muslim diterima Allah. Agak sukar untuk aku mencarinya dalam kewajipan yg aku laksanakan 5 waktu dalam sehari. Begitu payahnya aku nak perolehinya. Begitu tinggi nilainya yg mana aku harus membayarnya dengan harga yg tinggi.

KHUSYU'.....

Bende tuh la aku dok carik. Payah gak nak dapatkannya. Kalo carik kt kedai memang kompom xdapat punya la. Penjualnya hanyalah Allah ja. Tapi nk membelinya mesti dengan harga yg tinggi jugak yakni semata-mata kerana Allah, IKHLAS. Allahuakbar.... Betapa tingginya nilai untuk kedua2 bende nih. Bak kata ustaz saya pon, payah kita nak dapatkan khusyu' nih. Ikhlas pon belom tentu sepenuh hati.

Bagi aku, Insyaallah untuk menetapkan hati ini ikhlas semata-mata kerana Allah, akan aku usahakan sampai boleh (Moga2 Allah permudahkan bagiku mendapat Keikhlasan..). Masalah yg sering melanda aku sekarang ialah untuk mendapatkan kekhusyu'an dalam solat itu. Hanya Allah sahaja dapat mengurniakannya kepadaku. Jika aku usahakan sekalipun untuk mendapatkannya, selagi Allah tidak memberi, selagi itu aku tak dapat. Hmmm... Allah sahajalah tempat aku mengadu segala kekurangan dan kelemahan.

Tidak aku nafikan bahawa aku sering terfikir2 hal2 lain selain keredhaan Allah yg aku cari. Walaupun banyak kali aku cuba (bak kata ongputih, try test...), tetap fikiran aku melayang ke tempat lain. Jika aku xdapatkannya, tidak lah aku seperti golongan dalam ayat-ayatNya, "Telah berjaya orang yg beriman. Yang khusyu' dalam solatnya.", Surah Al-Mu`minun, ayat 1. Bicara daripada Ustaz Nazim, untuk mendapat khusyu' bukannya senang. Bahkan sesiapa yg mendapatnya, dialah orang yg berjaya sepertimana firman Allah tadi.

Ya Allah, sekiranya aku lalai sekejap daripadaMu, maka ingatkanlah aku kembali tentang kematian yg sangat hampir denganku. Jika aku alpa dengan ni'matMu, maka Engkau ingatkanlah aku kembali tentang orang2 yg di bawahku agar aku kembalikan hak2 mereka. Ya Allah, jika aku tersimpang pemikiranku, Engkau kurniakanlah hidayah serta petunjuk untuk aku segera kembali ke pangkuanMu Ya Robbi Ya Rahman Ya Rahim Ya Fattahu Ya 'Alim Ya Zal Jala Liwal Ikram. Amiinn... Ya Robbal 'alamin...


Seuntai Kata Ustaz aku...

Apabila bacaan doa surah Yasiin habis dibaca, tiba pulak Ustaz aku memberi tazkirah ringkas. Lalu beliau memetik beberapa ayat dari surah Al-Mu`minun.

MafhumNya:

Sesungguhnya beruntung orang-orang yg beriman[1]. (iaitu) Orang-orang yang khusyu' dalam solatnya[2]. Dan orang2 yang menjauhkan diri daripada(perkataan dan perkataan) yang tiada berguna[3]. Dan orang-orang yang menunaikan zakat[4]. Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya[5]. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahaya; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela[6]. Barangsiapa mencari yang di sebalik itu, maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas[7]. Dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah (yang dipikulnya) dan janjinya[8]. Dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya[9].

(Surah Al-Mu`minun, ayat 1-9)


Firman Allah dalam ayat2Nya tadi menerangkan beberapa ciri2 orang2 yang beriman yang telah berjaya di dunia dan di akhirat. Yang pertama, orang2 yg khusyu' dalam solatnya, yakni orang yg solatnya betul2 semata-mata kerana Allah dan mengharapkan keredhaan dariNya. Bahkan lihatlah pada diri kita sendiri(terutamanya aku nih...) adakah kita benar2 khusyu' dalam solat? Khusyu' nih suatu perkara yang susah nak dibuat. Sekejap teringat gewe, sekejap teringat tino lain, sekejap teringat benda lain. Sebab itulah kita tidak dapat menumpukan perhatian semasa menunaikan solat.

Yang kedua, orang2 yg menjauhkan diri dari perkara2 lagha. Perkara2 lagha nih ialah perkara2 yg tidak mendatangkan faedah seperti gayut sampai pukui 2 3 4 pagi yakni bende yang xmendatangkan keuntungan kepada kita. Tetapi bagi orang2 yang beriman, mereka sentiasa menjauhkan diri dari perkara yang membuatkan mereka lupa pada Allah (Nauzubillahi min zalik). Ketiganya, orang2 yang menunaikan zakat. Yakni bagi mereka yang mempunyai harta benda, mereka ada kelebihan untuk membuat ibadat seperti mengeluarkan zakat. harta bukanlah milik mutlak bagi seseorang sebaliknya, ada sebahagian daripadanya adalah hak orang2 miskin dan bagi mereka yang mampu, wajiblah ke atas diri mereka untuk mengeluarkan zakat.

Yang ke-4, orang2 yg menjaga kemaluannya. Dimaksudkan dengan orang2 yg menjaga kemaluannya itu ialah orang2 yg menjauhkan diri dari melakukan perkara2 yg mendekatkan diri dengan zina, apatah lagi melakukan zina. Kecuali la melakukan jima` dengan isteri2 atau hamba sahaya sendiri. Okeh, faham2 lah sendiri.Kalo dihuraikan pun, sampai besok malam pun xhabis. Yang ke-5 ialah orang2 yg amanah dan tidak memungkiri janji. Sebabnye, sifat2 tidak amanah dan memungkiri janji adalah sebahagian sifat2 orang munafiq. Mahukah kalian (termasuk aku sendiri laa....) memiliki sifat2 sebegitu? Tentu tidak bukan kerana tempat bagi orang2 munafiq ialah di neraka, Na'uzubillahi min zalik. Dan yang terakhir ialah orang2 yg menjaga solatnya yakni apabila tiba waktu solat, orang2 beriman itu terus ke masjid dan bersiap2 untuk menunaikan solat berjemaah. Tidak seperti zaman teknologi yg serba canggih nih, makin ramai yg tak solat lagi ada la. Apatah lagi solat berjemaah. Sungguh pilu dengan umat sekarang. Na'uzubillahi min zalik.

Demikian antara ciri2 orang yang beriman. Fikir2 dan renungkan; Adakah aku nih adalah sebahagian daripada golongan tersebut? Amat jauhlah jika dibandingkan diriku yg memiliki hati yg tidak bersih dengan orang2 yg beriman (orang2 yg bersih hatinya).

Itu saje la kot yg nak dikongsi...

[patotnye dah post dah..tapi atas sebab kemalasan yg teramat sangat...dilambatkan post nih..]

aku mintak maaf sangat2 atas kesilapan tersebut...

wallahu a'lam...

0 orang tertinggal pesanan:

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP